maanantai 14. maaliskuuta 2011

Vaunut valittu!

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty - tässä tapauksessa melkein kokonaan tehty! Ahkeran surffailun ja keskustelupalstatutkimuksen jälkeen oli äärettömän helppo mennä lauantaina lastentarvikeliikkeeseen ja todeta vielä ihan konkreettisesti, että juu kyllä, nämä ne ovat. Nämä ovat meidän vaunut. Ja oltiin vieläpä täysin yksimielisiä miehen kanssa.

Siellä liikkeessä näkyi ihmisiä, jotka selkeästi eivät tienneet vaunuista mitään. Ihan ymmärrettävää sinänsä, koska mäkään en kyllä tiennyt mitään vielä pari viikkoa sitten. Mutta itse kun on tämmöinen kaikengooglaaja, niin hassua ajatella, että joku menee liikkeeseen myyjän armoille ostamaan monen sadan euron hankintaa selvittämättä mitään etukäteen. No, oon kyllä kuullut aika monilta, että ovatkin sitten käytössä katuneet vähin tiedoin tekemäänsä vaunuvalintaa... hinnasta riippumatta.

Aikamoinen suohan tuo vaunujen maailma on. Ensikertalaisena osaa kiinnittää huomiota lähinnä esteettisiin seikkoihin. Siksi meidän tulevat yhdistelmävaunut ovatkin äärettömän tyylikkäät. :) Kokemuspohja taas perustuu koeajoa lukuunottamatta täysin keskustelupalstojen satoon. Vaikka vaunuasiatkin ovat makukysymyksiä, lukemani keskustelut ovat olleet huomattavasti asiallisempia ja tietopitoisempia kuin moniin muihin vauva-asioihin liittyvät. Suosittelen niitä siis lämpimästi - varsinkin, jos lähtötaso on sama kuin mulla eli "mikä ihmeen heittoaisa?!?". :)

Jaa, että mitkä vaunut me sitten valittiin? Senkin vois ehkä kertoa. :) Valintamme on leikkisä hollantilainen vaunumerkki Mutsy ja sen esikaupunkilaishenkinen malli 4rider. Olin itse asiassa ennen koeajoa miettinyt sisarmalli Urban Rideria, mutta se osoittautui heti ensikosketuksella liian järeäksi meidän käyttöön. 4rideriin taas ihastuimme molemmat. Täysin. Yritettiin olla reiluja muita vaunumerkkejä ja -malleja kohtaan ja käytiin kolme vaunuliikettä läpi, mutta ei - mikään ei vetänyt vertoja näille. Monipuolisempia ominaisuuksia löytyy toki useistakin vaunuista, mutta sitten ulkonäkö tai hinta ei viehätä. Tässä paketissa tuntuu olevan kaikki meidän tarvitsemat palaset kohdallaan.

Mutsylla on aika herkullisia värejä. Niistä saatiinkin miehen kanssa jo hiukan kädenvääntöä aikaiseksi. Kummatkin oli kyllä ihan sillä tylsän tyylikkäällä harmaa/ruskea-linjalla, mutta niitäkin Mutsylla on monta eri versiota. Miestä miellytti eniten Cargo Grey - mua ehkä Active Coffee. Kompromissina väri tulee luultavimmin olemaan Active Black (joka on todellisuudessa harmaa). Cargo Grey on mustakin leikkauksiltaan tyylikkäin, mutta mua vähän mietityttää turkoosinsiniset sisäosat, jos käyttäjä oliskin tyttö. Turkoosi on sinänsä ihan tyttökelpoinen väri, mutta harmaa ja turkoosi yhdessä... Hmmm.... Active-kuosiin kallistutaan luultavasti myös siksi, että siinä on käytetty runsaasti heijastinnauhaa. Cargossa ei tainnut olla yhtään.

Nyt pitäisikin sitten vain päättää, ostetaanko vaunut netistä vai sieltä liikkeestä. Netistä saa halvemmalla, mutta luultavasti kauppa olis sitten pingpong-online.de ja sen takuuasioiden hoitamisesta en oo lukenut vielä mitään hyvää. Ja muutenkin ulkomailta ostaessa takuuasioissa postituskulut lankeaa yleensä ostajan piikkiin. Saattaapa siis olla, että jos hintaero jää satasen korville, ostetaan sittenkin liikkeestä. Mutsyt tuntuvat kyllä olevan aika kestäviä, mut aina sieltä voi joku pikkuosa pakkasella napsahtaa rikki. Hintahaarukka ilman lisävarusteita näyttää liikkuvan 600 euron kummankin puolin eli ovat ihan siedettävän hintaiset joka tapauksessa. Mitään kiirettähän tässä ei ostamisella vielä ole... mut kovasti tekisi mieli jo tilata. Jos nyt vaikka siihen rakenneultraan asti malttaisi odottaa... :) Kaksi viikkoa ja neljä päivää jäljellä...


Laitanpa tähän vielä kiinnostuneille keräämiämme Mutsy 4riderin plussia ja miinuksia:

Runko (single spoke - saatavana myös kevyempi versio ilmakennopyörillä)

Tukeva alumiinirunko
+ Tyylikäs. :) Mekanismit siististi putkien sisällä.
- Ei ihan kevyin. Pelkkä runko renkaineen painaa 10,5 kiloa. Ei myöskään kapein - leveys 63 cm. Meillä kummallakaan kriteerillä ei ole suuresti väliä.
- Alakori on matala ja pieni, kantaa vain viisi kiloa tavaraa. Lisävarusteena saa tosin ostaa kätevän ostoskorin, johon mahtuu sitten jo kymmenen kiloa.

Ilmakumirenkaat
+ Pehmentävät tien epätasaisuuksia.
+ Kuulalaakerointi, myös eturenkaissa
- Voivat mennä puhki - niitä joutuu myös silloin tällöin pumppaamaan.

Kääntyvät isohkot etupyörät
+ Vaunut pystyy kääntämään melkein paikallaan ympäri. Kätevää kaupassa tai muissa ahtaissa tiloissa. Eturenkaat saa myös napin painalluksella lukittua menosuuntaan. Lastentarvikeliikkeen jäämöhkyräpihalla koeajettuna lukitus vakautti menoa huomattavasti.
+ Eturenkaiden suuri koko (verrattuna muiden vaunujen kääntyviin etupyöriin) auttaa talvella lumessa ja sohjossa kulkiessa.

Yhdellä kädellä säädettävä työntöaisan korkeus
+ Tässä mallissa taisi olla neljä eri korkeutta, joille työntöaisan voi lukita. Nopea yhden käden säätö on kätevä myös esim. ahtaassa hississä.
- Aisa säätyy siten, että alin korkeus on todella lähellä vaunuja (ja ylin kaukana). Lyhyille ihmisille voisi olla kätevämpi, että aisa olisi aina yhtä kaukana, mutta sen kulmaa voisi kääntää aisan päästä. Meille keskivälin korkeussäädöt ovat sopivat, joten tämä ei haittaa.
- Aisa ei ole heittoaisa eli rattaiden kulkusuuntaa ei voi vaihtaa lennosta aisan puolta vaihtamalla. Emme koe tätä kynnyskysymykseksi.

Vaunuosan ja ratasosan kiinnitys ja irrottaminen
+ Helppoa klipsauttelua

Rungon kokoontaittaminen
+ Voi taittaa kasaan istuinosan kanssa. Renkaat saa nopeasti irti, jos haluaa saada mahtumaan pienempään tilaan.
+ Saa takaisin kokoon yhtä vipua vetämällä.
- Kokoontaitettunakin aika pitkä paketti, koska aisa ei mene kasaan (renkaiden kanssa pituus 104 cm, leveys 63 cm ja korkeus 30 cm). Mahtui kyllä testatessa meidän farmarin takalaatikkoon poikittain, mutta ei pitkittäin.
- Kokoontaittaminen on hiukan tekniikkalaji. Periaatteessa helppoa, mutta vaatii harjoittelua.

Vaunuosa

Vaunukoppa
+ Kovareunainen ja tukeva. Voi käyttää matkasänkynä koppaikäiselle.
+ Koppaa voi kantaa irrallisena kantohihnojen avulla.
+ Koppa on rungossa mukavan korkealla (korkeammalla kuin Urban Riderissa), joten vauvan kopasta nostaminen on kiltimpää selälle.
- Kopassa ei tuuletusaukkoja (meillä tosin koppavaihe on ainakin tällä kertaa luultavasti syksy/talvi eli kauhean kuuma ei pitäis tullakaan)
- Koppavaihe on aika lyhyt (yleensä puolivuotiaaksi) ja sen jälkeen on sitten koppa varastoitavana. Kopan enimmäisnukkumapituus on noin 70 cm (kopan sisämitat 75*34 cm).

Ratasosa

Rattaiden istuinosa
+ Rattaiden istuinosan saa kiinnitettyä joko naama tulo- tai menosuuntaan.
+ Rattaiden selkänojan ja jalkatuen saa lähes vaakasuoraan asentoon. Mukavampi nukkua päiväunia.
+ Istumakulmaa saa hiukan säädettyä pienemmälle lapselle.
+ Rattaissa kuljetettavan maksimipaino on ilmeisesti 25 kg. Ainakin painon puolesta kyytiin mahtuu siis vähän isompikin tapaus.
- Etukaaren kiinnitysmekanismi tuntui ainakin mun peukaloihin aika jäykältä...

Rattaiden kuomu (kuuluu hintaan, vaikka ei kaikissa kuvissa näykään)
+ Säädettävä ja irrotettava
+ Päällä kurkistusluukku
- Kurkistusluukku pitää kyllä tarrakiinnityksellä aika kovaa ääntä (jos ei halua herättää nukkuvaa). Luukun muovi on monilla haljennut pakkasella.

Travel System

Turvakaukalon kiinnitys
+ Erilliset adapteripalat ostamalla runkoon saa yhdellä klipsautuksella kiinni Maxi-Cosin (tai sen kanssa yhteensopivan) turvakaukalon.
- Mutsyn oma turvakaukalo sopii suoraan ja olis tosi hieno, mutta siihen ei ole olemassa Isofix-telakkaa...

Muuta

- Pakettiin ei kuulu sade- eikä hyttyssuojaa.
+ Toisaalta saa sitten ostaa sellaiset suojat, kun haluaa ja tarvitsee.
+++ Herkulliset vaunut!!

2 kommenttia:

  1. Hei! Bongasin tämän kirjoituksesi kun googlailin Mutsy-vaunuja. Olemme mieheni kanssa vakavasti miettimässä kyseisten vaunujen hankintaa kun haluaisimme vaunut joissa pienet etupyörät:) Ja vaikuttavat muutenkin todella ketteriltä. Halusinkin kysyä kokemuksiasi vaunuista sen verran että oletko ollut tyytyväinen 4rideriin? Lähinnä kiinnostaisi tietää miten onnistuu kulkeminen talvella ilmakumirenkailla jos ja kun on lunta/jäätä/sohjoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa täältä muuttolaatikoiden keskeltä! Nyt on muutettu niin vauva, vaunut kuin muutkin tavarat (tuolla se koittaa syödä kuplamuovitettua tuolinjalkaa...) :)

      Me ollaan oltu äärettömän tyytyväisiä 4rideriin ja erityisesti siihen näppärään kääntyvyyteen. Asuttiin ennen kerrostalossa ja siellä hississä, parvekkeella, eteisessä jne. ahtaissa tiloissa 4riderit kääntyivät kuin unelma.

      Mä en harrasta vaunulenkkejä, joten talvella oltiin aika vähän tosi huonossa kelissä liikkeellä. Mut se mitä oltiin, niin selvittiin kyllä mainiosti.

      Etupyörien lukitus toimii hyvin ja varsinkin jäämöhkyräisellä pinnalla ilmakumirenkaat antaa kivasti vähän joustoa. Loskassa ja auraamattomassa lumessa (siis semmoisessa viidessä sentissä - sitä paksummassa lumessa ei taida enää oikein kulkea) etupyörien kapeampi akseliväli tekee sen, että on vähän niinku tuplasti työnnettävää, kun pitää aurata sekä eturenkaiden että takarenkaiden ura. Mut osaa ainakin kotiin, kun erottaa omat jälkensä. :)

      Aluks mua häiritsi, että kävellessä meinasi jalka koko ajan tökätä jarrupolkimeen, mut nyt en oo enää moneen kuukauteen huomannu sitä ongelmaa. Askel on tainnu tässä "lomalla" vähän lyhentyä... :)

      Koppa mahtui meillä toppavaatteissa just puolivuotiaaksi ja nyt Pikkupöllö nukkuu päikkärissä rattaiden istuinosassa. Ihan vaakatasoon se ei mee, mutta lähestulkoon.

      Päikkärikäytön lisäksi ylivoimaisesti eniten me ollaan käytetty vaunurunko+turvakaukaloyhdistelmää, koska meil on tosi painava BeSafen (Izi Sleep) kaukalo. Se oli ihan äärettömän kätevä systeemi varsinkin pienen vauvan kanssa.

      Kannattaa muuten ostaa lisävarusteeksi se ostoskori, jos meinaa kuljettaa vaunuissa mitään tavaraa. Se vaunurunkoon kuuluva kori on niin matalalla, että talvella kaikki loska ja moska lentää sinne suoraan. :)

      Tämmöisiä tuli äkkiseltään mieleen, saa kysyä lisää!

      Poista